19th Ave New York, NY 95822, USA

Możesz znacząco podnieść jakość swojego życia poprawiając zaledwie jeden jego element!

Odpowiada za pamięć, koncentrację, skupienie uwagi, regulację emocji, szybkość reakcji, ogólne samopoczucie, wygląd, a ponadto na myślenie logiczne, wydajność i proces twórczy, zdolność uczenia się, a nawet odporność! Jest niezbędny, ale jego rolę w osiągnięciu dobrostanu człowieka na co dzień się bagatelizuje. Czas podejść do tego tematu na poważnie, bo nasze zdrowie to poważna sprawa!

Sen, bo o nim mowa jest najbardziej niedocenianym i zaniedbanym lekiem na wiele naszych dolegliwości. Nie ma efektywnej redukcji, treningu, wydajnej pracy, gdy sen szwankuje. W życiu każdego przedsiębiorcy przychodzi taki czas, kiedy dostrzega on jeszcze większy, niż wcześniej wpływ stylu życia na zdrowie i ogólne funkcjonowanie i chce jak najlepiej zadbać o siebie. Można zrobić to na wiele sposobów, ale niewątpliwie najbardziej skutecznym jest edukacja i słuchanie ekspertów.

Przedstawiamy zatem garść istotnych informacji do wdrożenia od dziś, które pozwolą Ci poprawić sen, a co za tym idzie – swoją efektywność, dobre samopoczucie, wygląd, poziom energii oraz kreatywność. Czy może być lepszy i łatwiejszy sposób na zdrowie?

Jeśli jednak potrzebujesz trochę faktów, przeczytaj, dlaczego warto:

  • Niewystarczająca ilość snu stanowi czynnik zwiększający ryzyko zachorowania na Alzheimera (podczas snu głębokiego usuwane są toksyny, w tym beta-amyloid uchodzący za przyczynę ww. choroby).
  • Niedosypianie sprawia, że Twoja kreatywność spada i niechętnie podejmujesz się trudnych, wymagających zadań,  ponieważ Twój mózg nie pracuje na pełnych obrotach.
  • Cukry proste w diecie mogą zaburzać czynność snu, a niewysypianie się powoduje, że chętniej po nie sięgamy i błędne koło się zamyka. Widmo otyłości to mocny argument za wyeliminowaniem cukrów prostych z diety.
  • Praca w nocy zakwalifikowana została jako wysoce prawdopodobnie rakotwórcza za sprawą zahamowania (długotrwałego) wydzielania melatoniny i rozregulowywania organizmu, co z kolei wpływa na prace hormonów.
  • Dowiedziono, że ludzie są bardziej niecierpliwi, agresywni i zachowują się gorzej, gdy są niewyspani. Brzmi znajomo?

Co zatem zrobić, aby sen służył nam jak najlepiej?

  1. Wyrzuć telefon!

Ale nie na zawsze, tylko minimum na godzinę przed snem wynieś go z pola widzenia. To samo tyczy się telewizora i innych urządzeń. Światło niebieskie, które emitują zaburza wydzielanie melatoniny (opóźniając jej pojawienie się nawet o 3 godziny!), dlatego nie sięgaj po elektronikę wieczorem.

  1. Otwórz okno

Wywietrz porządnie, a potem zamknij okno. Niższa temperatura w sypialni sprzyja zapadaniu w sen, a świeże powietrze dotlenia mózg. Aby w pełni zasnąć, ciało musi się ochłodzić 2-3 stopnie.

  1. Dobrze zjedz

Ale nie za dobrze 🙂 nie przejadaj się, ale też nie odpuszczaj kolacji. Dobrze oznacza wartościowo. Dodatek węglowodanów złożonych na kolację to wart rozważania pomysł.

  1. Nie pracuj kosztem snu

To nigdy nie wychodzi na dobre. Za to możesz iść spać w czasie pracy i dobrze na tym wyjdziesz – ucięcie sobie krótkiej drzemki w ciągu dnia pozwoli Ci pracować wydajniej i lepiej funkcjonować przez resztę dnia

  1. Zadbaj o regularność

Staraj się kłaść i wstawać zawsze o tej samej porze. Taka rutyna pomaga w regulacji procesów fizjologicznych i nie musisz martwić się, kiedy „w końcu” zaśniesz.

  1. Zacznij od podstaw

Ale na początku upewnij się, że masz dobry materac, odpowiednią poduszkę i kładąc się spać czujesz naprawdę komfortowo? Nie zdobywa się szczytów w niewygodnych butach 😉

Mówią, że krótszy sen to krótsze życie i są na to dowody… Osoby zbliżające się do 40 roku życia, które śpią mniej, niż 6 godzin na dobę, są aż o 200% bardziej narażone na udar, bądź zawał w porównaniu do tych, które przesypiają 7-8 godzin. Najwięcej profitów ze snu daje odbycie 5 cykli po 90 minut. Matematyki nie oszukasz – to plus minus 7,5 godziny regeneracji, o której zbyt mało się mówi w czasach, gdzie pracuje się coraz więcej, a śpi coraz mniej.