19th Ave New York, NY 95822, USA

Styl to kwestia dobrego wychowania

W swym życiu ceni naturę i ludzi, zwłaszcza tych optymistycznych i z wielkim sercem. Z domu nie wyobraża sobie wyjść bez skórzanej ramoneski. A dzień zaczyna od modlitwy i szklanki wody z aloesem. Poznajcie Edytę Czatrowską, naszą wspaniałą stylistkę, która zdradziła nam, czego nie powinno zabraknąć w szafie bizneswoman i nie tylko.

Moda, sztuka i modne stroje były w jej rodzinnym domu, od kiedy pamięta. Pierwsze magazyny modowe czytała jako dziecko i choć z wykształcenia jest inżynierem budownictwa wodnego… to właśnie PASJA zawładnęła jej życiem i sprawiła, że nam dała się poznać jako rozmiłowana w swym fachu stylistka, dla której moda to odskocznia, strefa kreatywności i wymiany idei.

 To niezwykłe, że tak długo udawało Ci się omijać swoje przeznaczenie 😉 Przecież od dziecka malowałaś i przebywałaś w środowisku, dla którego moda była w pewien sposób ważna.

 Prawda. Modą w sposób zawodowy i na pełen etat zajmuję się dopiero od 3 lat, ale towarzyszyła mi ona od zawsze. A skoro już o tym rozmawiamy, to czuję się w obowiązku nieco Cię sprostować, bo tu chodzi nie tylko o modę w znaczeniu bycia na czasie z nowinkami. W mojej rodzinie to było coś więcej… niejako przekonanie o tym że, jak powiedział kiedyś Tom Ford: „zadbany wygląd i odpowiedni ubiór świadczą o kulturze, a styl to kwestia dobrego wychowania”.

Pięknie powiedziane i koresponduje doskonale z moim ulubionym cytatem Coco Chanel, który mówi o tym, że „moda przemija, a styl pozostaje”.

 Zdecydowanie tak. Dobieramy rzeczy w odpowiadających nam kolorach i o odpowiednim kroju pasującym do sylwetki. Moda ma mniejsze znaczenie. Większe­– jakość i trwałość i ekologia, o której nie wolno zapominać. Skoro już też wspomniałaś o Coco, to ona ma więcej naprawdę świetnych cytatów, z którymi zgadzam się w stu procentach. Na przykład: „prostota jest kluczem do prawdziwej elegancji” czy „Najlepszy kolor na świecie to taki, który dobrze na Tobie wygląda”… Szczególnie ta ostatnia myśl stanowi, że w modzie należy kierować się intuicją, która jest podstawowym narzędziem w artystycznym świecie.

Intuicja jak najbardziej, ale przecież nie każdy ją ma i się z nią urodził. A co, jeśli nie wiem, co mi pasuje? Są jakieś uniwersalne tkaniny, rodzaje ubrań, które możemy kupować w ciemno?

Tak, tkaniny naturalne i oddychające jak wiskoza i bawełna. To również wełna, alpaka, kaszmir i jedwab czy len np. w kolorze niebieskim (który pasuje każdemu)lub w szarościach, z którymi łatwo łączyć inne kolory. Poliester, nawet najlepszy, potrafi się elektryzować zimą.Latem szybciej tracimy w nim świeżość. Są także rzeczy, które pasują każdemu, ale muszą być o odpowiednim kroju, jak trencz, marynarka, dobre gatunkowo jeansy, bluzki. W detalach kryją się niuanse – dekolt w serek lub łódeczkę, wysoki lub niski stan spodni, rzeczy taliowane lub oversize niestety nie pasują każdemu.

 A czy w takim razie możemy nam wszystkim dać kilka maleńkich tipów odnośnie do dobrego stylu? Na przykład 5 absolutnie obowiązkowych rzeczy w garderobie każdej kobiety.

Z tym może być ciężko, ponieważ trudno będzie wymienić tylko 5 tak zwanych musthave’ów😉.Samych białych koszul życzyłabym sobie w szafie co najmniej trzy: klasyczną, taliowaną i luźną kobiecą bluzkę z lejącego się materiału… ale jeśli już trzeba, to niech to będą: biała koszula, czarna skórzana kurtka, golf, trencz i długie kozaki.

Ok, pierwsze koty za płoty. A jeśli chciałybyśmy od zera zacząć kompletowanie szafy kobiety przedsiębiorczej… to co w pierwszej kolejności powinno się w niej znaleźć?

 Gdy myślę o kobiecie biznesu, to  widzę kobietę z klasą, a ubierać się z klasą znaczy dla mnie ni mniej, ni więcej aniżeli z wyczuciem, ze smakiem, w dobrym guście, z niewymuszoną elegancją, w szlachetne materiały i wyrafinowane kolory, nie epatując nadmiernie cielesnością. Jeśli miałabym zatem eksplorować szafę kobiety z klasą, znalazłabym tam białą i niebieską koszulę, ołówkową spódnicę, czarną marynarkę, garnitur, sukienkę w biznesowym stylu, eleganckie szpilki lub oficerki, dobry gatunkowo płaszcz z wełny, porządny zegarek i przybory piśmiennicze.

A jeśli chodzi o mężczyzn? Zapytam przewrotnie…Co jest dziś totalnie passe w ubiorze mężczyzn, którzy chcą dobrze się prezentować?

O i tutaj można wymienić całe mnóstwo stylizacji oraz passe elementów ubioru😉. Na przykład zbyt luźne koszule, kurtki czy bluzy, dzięki którym mężczyźni starają się „powiększyć” i poszerzyć np. barki. Do tego zbyt długie spodnie, które powodują, że nogawki marszczą się wielokrotnie, opadając na buty. Należy bardzo uważać na koszulki na ramiączkach – te zarezerwowane jedynie dla Panów o wysportowanej sylwetce. Co jeszcze? Gdybym miała dalej oceniać, to rażą mnie zawsze wystająca spod kurtki marynarka, znoszone buty, polary i buty trekkingowe na ulicach – są wręcz oznaką ignorancji w kwestii ubioru.

No dobrze, już wiemy, kto powinien skorzystać z usług profesjonalnego stylisty 😉, ale tak na poważnie, kto korzysta z Twoich usług? I na czym polega dziś tak naprawdę zawód stylistki?

 Usługi stylistki lub stylisty polecam każdemu, kto chce odnaleźć swój styl i dopracować zawartość swojej własnej szafy. Każdemu kto chce nauczyć się łączyć ze sobą odpowiednie elementy garderoby, dopracowywać detale i kolorystykę. Osobom, które same nie mają odwagi zmienić swojego stylu albo których samodzielne próby metamorfozy skończyły się kiedyś fiaskiem. Ale to nie wszystko. Z usług stylistki można skorzystać nie tylko, planując większe zmiany. Jeśli szukasz czegoś specjalnego na wyjątkową okazję, tu również może przyjść z pomocą stylistka, która wysłucha i podpowie, jak dopracować stylizację przed ważnym spotkaniem. Coraz więcej osób woli zainwestować w osobistą stylistkę niż w kolejny nietrafiony zakup.Coraz częściej korzystamy z usług specjalisty i na tym zyskujemy – oszczędzamy cenny czas i pieniądze i często pewność siebie.

Nic dziwnego, że to zawód marzeń dla wielu młodych dziewczyn. Ale przecież chodzi tu nie tylko o zbliżenie się do wielkiego świata mody.

Absolutnie.Bo nie chodzi tylko o ubrania. Stylista bywa trochę jak psycholog – powinien być cierpliwy i empatyczny, potrafić poprawić samoocenę klienta. Ja wiem, że fascynacja nowym ubraniem trwa maksymalnie 2-3 dni i powinniśmy kupować rzeczy naprawdę nam przydatne, najlepiej te dobrej jakości, które będą nam służyły lata i które pochodzą ze zrównoważonej, ekologicznej produkcji.

No dobra, ale trochę wielkiego świata w tym jednak jest 😊. No bo skąd czerpiesz swoje inspiracje?

Jasne.Z ulic największych miast i stolic. Uwielbiam podpatrywać co, z aktualnie modnych rzeczy w sezonie, wybrały dla siebie Francuzki, Angielki, mieszkanki Nowego Yorku. Podbieram również z pokazów mody, z Fashion TV, pięknych wystawek sklepowych, magazynów modowych.

A czy można Cię na ten przykład zabrać na zakupy? Wysłać zdjęcie z przymierzalni?

 Oczywiście, tak pracuję i ten drugi sposób jest mi ostatnio nader bliski ze względu na brak czasu oraz panującą od roku pandemię. Zapraszam też na konsultacje online np. w celu przejrzenia wspólnie szafy klienta. Można ze mną stworzyć porządną bazę, do której łatwo dobrać kolejne ubrania czy dodatki zgodne z najnowszymi trendami.

I czego się spodziewać na początek? Jakiejś hardkorowej krytyki?

Hehe. Na początku po prostu zadaję mnóstwo pytań, żeby lepiej poznać preferencje klienta. A potem już jest z górki, a krytyka zawsze jest wyłącznie konstruktywna.

OK, na koniec mam małą ankietę. Masz ochotę na podsumowanie?

 jak najbardziej 😊.

PODSUMOWANIE:

  • W swoim życiu cenię: Naturę i ludzi, zwłaszcza tych optymistycznych i z wielkim sercem.
  • Nie wyobrażam sobie wyjścia z domu bez: skórzanej ramoneski
  • Swój dzień zaczynam od: modlitwy i szklanki wody z aloesem
  • Moja ikona stylu: Lauren Hutton, Coco Chanel i Isabel Marant
  • Ulubiona polska marka: Solar, Patrizia Aryton, to marki z blisko 30-letnią tradycją, wykorzystujące w swoich kolekcjach ekskluzywne materiały. Lubię She is założoną przez 2 cudowne młode kobiety – prawniczkę i inżynierkę – oferujące kolekcje biznesowe wygodne i niegniecące się. Podziwiam także Simple i ostatnio TARANKO.
  • 3 słowa, które mnie opisują: cierpliwa, empatyczna, zaskakująca.
Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.