19th Ave New York, NY 95822, USA

Jak wyjść z marazmu i wrócić do zdrowych nawyków?

Święta dawno się skończyły, ale u Ciebie jeszcze trwają? Na myśl o trzech dniach odskoku od diety w czasie, gdy się pilnujesz brzmi jak nierealny sen, a gdy zaczynasz sobie folgować, nawet po tygodniu nie możesz przestać? Mamy dla Ciebie 10 wskazówek, które pozwolą wrócić do tego, co sprawia, że czujesz się lepiej, zdrowiej i jesteś bliżej celu.

Zdrowe życie to wybór. Nie oznacza ono jednak, że od czasu do czasu nie można sobie odpuścić, by zresetować umysł i ciało. W samej przerwie nie ma nic złego, jednak jeśli trwa ona zbyt długo, nie służy nam jako odskocznia, a staje się złym snem, z którego trudno się obudzić.

Nie idź w skrajności

Stosowanie zasady 80/20 w podejściu do żywienia jest korzystne, gdy myślimy o zmianie nawyków jako reszcie naszego życia, a nie chwilowym zrywie „do wakacji”, „do świąt”, jednak można uznać, że nie po to przechodzimy na dietę, by teraz sobie pozwalać…i popadamy często w pułapkę ograniczania wszystkiego, co znajduje się na tzw. czarnej liście. Na restrykcjach da się wytrzymać, ale czy da się wytrwać całe życie? Warto być dla siebie łaskawym i czerpać radość ze stawiania małych kroków w dobrym kierunku, dlatego wykonanie planu na 80% przez cały rok to więcej, niż na 120% ale tylko przez 3 pierwsze miesiące.

Ustal cel(e)

Ważne, aby je mieć, ale nie traktować jako jedynych mierników zaangażowania w sprawę. Jeśli chcesz zrzucić 20 kilogramów, to wiedz, że wytrwałość potrzebuje czasu i rozbicie tej liczby na mniejsze comiesięczne cele (np. po 1.7kg) będzie mierzalne i wykonalne. Czasem najtrudniej jest pod sam koniec, gdy zostaje Ci 5-7 kg do upragnionej wagi. Warto na nowo wyliczyć zapotrzebowanie – na tym etapie wiesz już, co Ci służy, a co sprawia, że się cofasz.

Nastaw się na proces

Często tyjemy latami, a schudnąć chcielibyśmy w kilka (oby!) miesięcy… Początki są trudne, bo choć realizujesz plan w 100%, na efekty musisz poczekać. Ponadto, organizm przeciążony, ze zwolnionym metabolizmem, ze stanami zapalnymi nie oczyszcza się tak szybko, jak pokazuje kalkulator, według którego chudniemy liniowo przez cały czas.

Nie wyrzucaj sobie

Jeśli jesteś na takim etapie życia, że w przeszłości udało Ci się osiągnąć cel, a dziś znów się z nim zmagasz – nie bądź własnym sabotażystą! Nie wyliczaj sobie błędów, a wyciągnij naukę i będąc bogatszym o nowe doświadczenie – wykorzystaj to. Gdyby spojrzeć na te wszystkie upadki, jak na lekcje, człowiek jeszcze lepiej poznaje swoje słabe strony i nabiera pewności siebie, co przy odpowiednim działaniu jest cenniejsze, niż zapał nowicjusza.

Znajdź wewnętrzną motywację

To ważne, by robić coś z przekonaniem, by samemu wiedzieć po co. Wewnętrzna motywacja jest szczególnie istotna w chwilach zwątpienia, gdy jest wyjątkowo trudno. Tak samo w życiu prywatnym, jak i w biznesie, określenie „po co” coś robimy pozwala nam wytrwać mimo przeciwności i chwilowych zawirowań. Znajdź jakiś utwór, który dodaje Ci skrzydeł i niech jego dźwięk budzi Cię każdego ranka!

Prowadź dziennik

Czasem coś nam się wydaje, ale gdy to napiszemy i przeanalizujemy, dopiero możemy zobaczyć, jakie błędy popełniamy albo gdzie koncentruje się nasza uwaga. Prowadzenie swojego dziennika, zapiski w planerze to pomocne narzędzie do tego, by nie tracić skupienia na tym co sobie postanowiliśmy.

Określ nagrodę

Nagradzanie się jest motywującym elementem w drodze po upragniony cel, niezależnie od tego, czym on jest. Określ, co dla Ciebie jest nagrodą i sobie ją ufunduj za kolejny etap wykonanej pracy. To dodaje energii i sprawia, że chce się iść dalej.

Zaangażuj bliskich

Cokolwiek robisz, co jest dla Ciebie ważne – powiedz o tym bliskim. Rozumiejące nas otoczenie jest bezcennym wsparciem. Nie trzeba tracić czasu i energii na tłumaczenie (się), bo często bliscy sami chętnie uczestniczą w naszych przedsięwzięciach. Jeśli nie do końca to pojmują – pokaż im jakie to dla Ciebie ważne i jakie korzyści niesie także dla nich.

Wysypiaj się

Zregenerowane umysł i ciało pracują wydajnie, a Ty stale czujesz zapał do realizacji postanowień. Brzmi dobrze? Sen to najważniejsze, co możesz i musisz sobie zafundować, aby zadbać od zaraz o zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Odłóż elektronikę na minimum godzinę przed snem i podsumuj dzień wymieniając wszystko, co udało Ci się zrobić.

Postaw na szczerość

Bycie szczerym ze sobą to ogromna wartość, a w połączeniu z dystansem i znajomością swoich słabych i mocnych stron pozwala podchodzić do realizacji postanowień z głową i często też uśmiechem. To ważne, by znaleźć radość w tym, co robimy dla siebie, nawet jeśli nie jest nam łatwo.

Pamiętaj, że lepszy jest mały krok zrobiony w rzeczywistości, niż wielki, ale w planach, dlatego jeśli chcesz coś osiągnąć, a już kiedyś było blisko – zastanów się, jakie błędy sprawiły, że się nie udało i zaplanuj siedem najbliższych kroków – jak siedem dni, a później je powtórz.   I nawet jeśli się potkniesz, to daj sobie chwilę, by wstać i ruszyć dalej. Tak naprawdę nigdy nie zaczynamy od nowa. Niech nawet potknięcia stanowią 20% Twoich działań, to wciąż idziesz do przodu i to w całkiem dobrym tempie!