19th Ave New York, NY 95822, USA

Tworzenie sieci kontaktów. Instrukcja dla introwertyka

A więc nie jesteś ekstrawertykiem… Nic straconego 😉 przecież nie każdy musi od razu rzucać się w tłum obcych ludzi z nadzieją na nawiązanie bliskich kontaktów. Nie tak to wszystko działa, lecz jeśli dla odmiany wydaje Ci się, że właściwie nikogo nie znasz, też prawdopodobnie jesteś w błędzie!

Swoją sieć kontaktów tworzysz zupełnie mimochodem codziennie, w każdej życiowej sytuacji, tam gdzie właśnie jesteś. Gdy rozmawiasz z sąsiadem w oczekiwaniu na autobus, gdy ucinasz pogawędkę z nauczycielem, odbierając dziecko ze szkoły, gdy na imprezie znajomych poznajesz ich współpracowników i znajomych… Zastanawiałeś się kiedyś, ilu ludzi przewinęło się w ten sposób w Twoim życiu? Znajomi z dzieciństwa, szkoły podstawowej, liceum i studiów, z wyjazdów na obozy i kolonie, harcerstwa lub innych organizacji, znajomi z poprzednich miejsc pracy, rodziny i znajomi Twoich przyjaciół i krewnych, a nawet dentystka, masażysta czy instruktor jogi…

To setki kontaktów i kontaktów tych kontaktów dające niezwykłe możliwości, które potwierdził w jednym ze swoich eksperymentów Stanley Milgram już w 1967 roku. Eksperyment pod nazwą. „Świat jest mały” zakładał, że członkowie każdej dużej społeczności są w jakiś sposób wzajemnie powiązani dzięki krótkim sieciom bezpośrednich znajomych. Chcąc to sprawdzić, badacz wysłał listy do kilkuset losowo wybranych osób z prośbą, by przekazali list jego przyjacielowi. A gdyby nie znali go osobiście, niech przekażą korespondencję komuś, kto według nich może być mu bliższy. Okazało się, że większość listów Milgrama dotarła do przyjaciela po sześciokrotnym przekazaniu kolejnym osobom. To z kolei doprowadziło do postawienia tezy zwanej powszechnie jako „sześć stopni oddalenia”, która zakłada, iż liczba stopni znajomości między dwiema dowolnymi osobami w całej populacji ludzkiej nie przekracza sześciu. Czy to nie intrygujące? To pokazuje, że dotarcie do wartościowych dla Ciebie osób nie jest tak zupełnie nieprawdopodobne. Trzeba tylko być optymistą i nauczyć przełamywać się do kontaktu.

Oto kilka praktycznych wskazówek:

Bądź sobą, nikt nie każe Ci się nagle zmieniać

– jeżeli kontakt z innymi osobami sprawia Ci problem, zastosuj metodę drobnych kroków. Ćwicz rozmowy z innymi w sytuacjach, które są dla Ciebie komfortowe, np. w gronie przyjaciół

– wiedz, że ludzi interesuje to, co robisz, czym się zajmujesz, słuchaj o tym, co mówią inni, ale samemu również dawaj im powody do rozmowy z Tobą

– ćwicz networking, im więcej będziesz otwierać się na innych, tym łatwiej z czasem będzie Ci to robić

Szukaj kontaktu z innymi

– nie zamykaj się w hermetycznym kręgu swoich znajomych, poszukaj ludzi aktywnych, pasjonatów związanych z tym, co robisz – rozmawiaj, dyskutuj, pomagaj rozwiązywać problemy, oni na pewno to docenią

– bądź uprzejmy oraz towarzyski w życiu osobistym, ale nie przesadzaj. Nie bądź spamerem, zawsze miej dobry powód, by zacząć rozmowę lub dodać kogoś do swoich zawodowych znajomych

– poszukuj aktywnie okazji do kontaktu z innymi, takich okazji jest mnóstwo – od spotkań integrujących branżę, po branżowe konferencje

Przedstaw się z najlepszej strony

– skorzystaj z call for papers i przygotuj wystąpienie, dzięki któremu zaprezentujesz swoje kompetencje

– poświęć czas na sprawdzenie, kto będzie uczestniczył w konferencji, prześledź profile LinkedIn, to nie tylko ułatwi poszukiwanie kontaktów, lecz również pozwoli Ci dostosować swoją prezentację do poziomu odbiorców.

– nie bądź nachalny, najpierw nawiąż kontakt, znajdź wspólny język, a dopiero potem rozpocznij budowanie relacji biznesowych

Zbuduj swój wizerunek

– nie łudź się, nikt nie zobaczy w Tobie eksperta, jeśli nie będziesz potrafił nawiązać merytorycznej rozmowy o twojej branży. By uniknąć wpadki, interesuj się tym, co się dzieje, znaj nowinki, dokształcaj  się ze swojej dziedziny i uważnie słuchaj, co mają do powiedzenia inni.

– magazyny, podcasty, głosy w mediach społecznościowych – to wszystko traktuj, jako źródło wiedzy do weryfikacji

– jeśli jesteś nieśmiały i trudno Ci nawiązywać relacje off-line, udzielaj się on-line. Komentuj artykuły oraz wypowiedzi innych, wdawaj w merytoryczne dyskusje, ale pamiętaj, by to co mówisz, było zrównoważone i poparte sensowną argumentacją.

Podtrzymuj relacje ze wszystkimi

– nawiąż kontakt z równymi sobie – jeżeli jesteś początkujący w branży, nie zaczynaj od wdawania się w dyskusję ze starymi wyjadaczami. W kręgu równie młodych możesz zbudować swój autorytet i dać się zauważyć

– poza tym posiadanie znajomych na podobnych stanowiskach pozwoli Ci konsultować podobne przypadki, uczyć się na cudzych błędach i korzystać z mechanizmu wzajemnej motywacji.

– ucz się od najlepszych, korzystaj z ich doświadczenia i słuchaj

– nie ignoruj żadnych nowych znajomości, nawet jeśli wydają Ci się niezwiązane z branżą. Nigdy nie wiesz, kogo zna Twój potencjalny rozmówca

Bądź wsparciem dla innych

– budowanie relacji zaczyna się na długo zanim będziesz czegoś potrzebować. Pokaż, co masz do zaoferowania – jeśli wpadłeś na ciekawe treści albo chcesz się podzielić swoim sposobem na rozwiązanie jakiegoś problemu, pomyśl, komu z Twoich kontaktów może się to przydać

– bądź sprawdzonym źródłem informacji i nie opieraj się przed udzielaniem pomocy innym. Jeśli ktoś prosi Cię o polecenie sprawdzonego specjalisty, zastanów się, czy znasz kogoś, kto pomoże i czy z czystym sumieniem go polecasz

Pamiętaj o podtrzymywaniu kontaktu

– nawiązywanie kontaktów to nie wszystko, ponieważ ludzie w natłoku swoich własnych spraw szybko o innych zapominają. Dlatego nie pozwól, żeby Twoje wysiłki poszły na marne

– poszukaj sensownych pretekstów do kontaktu z osobami, z którymi dawno się nie widziałeś, udostępnij informację o zbliżającym się wydarzeniu, podczas którego moglibyście się spotkać

– nie zarzucaj jednak swoich kontaktów informacjami lub zaproszeniami, które nie są dla nich istotne. Nikt nie lubi, gdy ktoś przesadnie zabiega o jego atencję.

I pamiętaj, że wszystko jest kwestią praktyki 

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.