Powiedz mi, kogo znasz, a powiem Ci, kim jesteś… kilka słów na temat nawiązywania relacji biznesowych
Podobnie jak samotnikom trudniej żyje się w społeczeństwie niż osobom towarzyskim… tak trudniej jest zrealizować swoje cele biznesowe, bez otaczania się wartościowymi ludźmi. I mowa tu o ludziach, którzy nie tylko mogą doradzić dobre rozwiązania, lecz również doprowadzić nas do ludzi, którzy takie rozwiązania znają…
Solidne długofalowe znajomości, oparte na systematycznych i życzliwych kontaktach, budowane na wzajemnym zaufaniu pozwalają korzystać z zasobów innych osób – ich wiedzy, doświadczenia, relacji i kontaktów – na podstawie REGUŁY WZAJEMNOŚCI i otwartej wymiany, z której wszyscy odnoszą wzajemne korzyści.
Pisaliśmy o tym TU: Networking a na co to komu
Pozytywne nawiązywanie kontaktów biznesowych i podtrzymywanie relacji nie polega jednak na:
- nagabywaniu lub dręczeniu znajomych swoją obecnością i wymuszaniu czegokolwiek
- nawiązywaniu kontaktu tylko wtedy, kiedy sami czegoś potrzebujemy
- podtrzymywaniu kontaktów wirtualnych, które coraz częściej ograniczają się do polubień profilu, zdjęcia albo artykułu
- umawianiu tysięcy szybkich, bezsensownych spotkań
- zaczepianiu nieznajomych i proponowaniu im swojej oferty.
Dlatego należy podchodzić do nich z odpowiednią dozą taktu oraz uważnością, a także czystymi intencjami opartymi na życzliwości.
Jak stworzyć różnorodną i rozbudowaną sieć kontaktów?
Większość psychologów biznesu i doradców rekomenduje zacząć od tego, co już zdążyliśmy wypracować przed wejściem na własną ścieżkę biznesową. W końcu od lat nawiązujemy kontakty – począwszy od tych najbliższych (rodzinnych oraz przyjacielskich), przez dalsze (znajomości koleżeńskie, studenckie i szkolne), po kontakty zawodowe. Odświeżanie starych znajomości czy zawieranie znajomości ze znajomymi naszych znajomych, a także spontaniczne spotkania z nowymi osobami w różnych okazjach to trzy najbardziej powszechne metody nawiązywania relacji spontanicznych, które mogą, ale nie muszą być związane stricte z branżą, w której działamy. Nie oznacza to jednak, że nie mogą być wartościowe! Osoby te mogą się przecież znaleźć w kręgu naszych zainteresowań – jeśli nie w roli potencjalnych współpracowników, to na przykład klientów albo po prostu świetnych doradców.
- Zrób dogłębną analizę swoich znajomości
- Sprawdź, czym zajmują się osoby, których od lat nie widziałeś
- Podejmuj temat swojej pracy na spotkaniach towarzyskich
Drugą kwestią, jaką poruszają badacze, jest korzystanie z okazji do nawiązywania kontaktów branżowych, czyli tych, które nie są żadnymi przyjaźniami, lecz mogą się czasem do takowych zbliżać. Kontaktów biznesowych najłatwiej poszukuje się w miejscach, w których znajdują się ludzie w jakiś sposób związani z naszą branżą, usługą czy produktem. Dlatego tak ważne jest uczestnictwo w stowarzyszeniach biznesowych, organizacjach skupiających przedsiębiorców z danej dziedziny, organizacjach dedykowanych konkretnym grupom, np. kobietom-pracodawcom. Uczestniczenie w organizowanych w regionie lunchach czy śniadaniach biznesowych służących integracji środowiska biznesowego, aktywny udział w targach, wykładach, konferencjach oraz seminariach, a także szkoleniach pozwala nie tylko poznać osoby o podobnych zainteresowaniach, działające na tym samym polu, lecz również samemu zaistnieć w danym środowisku.
- Sprawdź, jakie organizacje biznesowe działają w Twoim mieście
- Zorientuj się, czy nie odbywa się jakaś konferencja branżowa, w której można wziąć udział
- Przejrzyj listę szkoleń (niekoniecznie branżowych), które wzbogacą Twoje umiejętności i pozwolą nawiązać nowe znajomości
Oczywiście to nie jedyne możliwości, ponieważ rozbudowywanie sieci wartościowych kontaktów leży przede wszystkim w naszym interesie, zatem my sami możemy wykazać się w tej kwestii inicjatywą. Organizacja spotkań biznesowych z dostawcami, kooperantami, podwykonawcami, klientami może się przyczynić do uzyskania dalszych rekomendacji i umawiania kolejnych spotkań. Pamiętaj, że rekomendacja ze strony kogoś, kto cieszy się renomą w danym środowisku, jest o wiele bardziej wartościowa, niż jakiekolwiek działania reklamowe.
- Sprawdzaj osoby, z którymi współpracujesz pod kątem opinii o nich
- Dobieraj wyłącznie zaufanych kontrahentów i polegaj na ich poleceniach
- Znajdź pretekst do organizacji regularnych spotkań biznesowych
Wszystko, o czym tutaj mowa, należy zastosować zarówno w życiu realnym, jak i w swojej działalności na poziomie wirtualnym. Utrzymywanie profilu zawodowego na Facebooku albo LinkedIn (i nawiązywanie tam kontaktów), rejestracja i aktywny udział w tematycznych i branżowych, skupiających specjalistów forach dyskusyjnych, grupach społecznościowych, udział w e-konferencjach oraz webinariach, a także klubach networkingowych znacznie rozszerzają naszą sieć kontaktów o osoby z innych miast czy krajów, z którymi nie mielibyśmy prawdopodobnie okazji spotkać się na żywo. Ale to nie wszystko! To również świetne miejsca do wykreowania swojej marki osobistej – personal brandingu – czyli promowania swojej osoby/siebie jako reprezentanta swojej firmy jako specjalisty i eksperta w danej dziedzinie, który chętnie służy radą i swoją rozbudowaną wiedzą na dany temat.
- Daj się poznać jako specjalista, osoba, która może służyć swoją wiedzą innym specjalistom i się nią wymieniać
- Zrób przegląd wartościowych grup i forów internetowych, do których warto dołączyć
- Nie wdawaj się w jałowe dyskusje, bądź merytoryczny.
Analizując swoje położenie, zastanów się, którego obszaru nie wykorzystujesz w pełni i co może pomóc Ci rozwinąć sieć wartościowych kontaktów. Powyższe wskazówki to gotowe lekcje do zastosowania już dziś!