19th Ave New York, NY 95822, USA

Powiedz mi, kogo znasz, a powiem Ci, kim jesteś… kilka słów na temat nawiązywania relacji biznesowych

Podobnie jak samotnikom trudniej żyje się w społeczeństwie niż osobom towarzyskim… tak trudniej jest zrealizować swoje cele biznesowe, bez otaczania się wartościowymi ludźmi. I mowa tu o ludziach, którzy nie tylko mogą doradzić dobre rozwiązania, lecz również doprowadzić nas do ludzi, którzy takie rozwiązania znają…

Solidne długofalowe znajomości, oparte na systematycznych i życzliwych kontaktach, budowane na wzajemnym zaufaniu pozwalają korzystać z zasobów innych osób – ich wiedzy, doświadczenia, relacji i kontaktów – na podstawie REGUŁY WZAJEMNOŚCI i otwartej wymiany, z której wszyscy odnoszą wzajemne korzyści.

Pisaliśmy o tym TU: Networking a na co to komu

Pozytywne nawiązywanie kontaktów biznesowych i podtrzymywanie relacji nie polega jednak na:

  • nagabywaniu lub dręczeniu znajomych swoją obecnością i wymuszaniu czegokolwiek
  • nawiązywaniu kontaktu tylko wtedy, kiedy sami czegoś potrzebujemy
  • podtrzymywaniu kontaktów wirtualnych, które coraz częściej ograniczają się do polubień profilu, zdjęcia albo artykułu
  • umawianiu tysięcy szybkich, bezsensownych spotkań
  • zaczepianiu nieznajomych i proponowaniu im swojej oferty.

Dlatego należy podchodzić do nich z odpowiednią dozą taktu oraz uważnością, a także czystymi intencjami opartymi na życzliwości. 

Jak stworzyć różnorodną i rozbudowaną sieć kontaktów?

Większość psychologów biznesu i doradców rekomenduje zacząć od tego, co już zdążyliśmy wypracować przed wejściem na własną ścieżkę biznesową. W końcu od lat nawiązujemy kontakty – począwszy od tych najbliższych (rodzinnych oraz przyjacielskich), przez dalsze (znajomości koleżeńskie, studenckie i szkolne), po kontakty zawodowe. Odświeżanie starych znajomości czy zawieranie znajomości ze znajomymi naszych znajomych, a także spontaniczne spotkania z nowymi osobami w różnych okazjach to trzy najbardziej powszechne metody nawiązywania relacji spontanicznych, które mogą, ale nie muszą być związane stricte z branżą, w której działamy. Nie oznacza to jednak, że nie mogą być wartościowe! Osoby te mogą się przecież znaleźć w kręgu naszych zainteresowań – jeśli nie w roli potencjalnych współpracowników, to na przykład klientów albo po prostu świetnych doradców.

  • Zrób dogłębną analizę swoich znajomości
  • Sprawdź, czym zajmują się osoby, których od lat nie widziałeś
  • Podejmuj temat swojej pracy na spotkaniach towarzyskich

Drugą kwestią, jaką poruszają badacze, jest korzystanie z okazji do nawiązywania kontaktów branżowych, czyli tych, które nie są żadnymi przyjaźniami, lecz mogą się czasem do takowych zbliżać. Kontaktów biznesowych najłatwiej poszukuje się w miejscach, w których znajdują się ludzie w jakiś sposób związani z naszą branżą, usługą czy produktem. Dlatego tak ważne jest uczestnictwo w stowarzyszeniach biznesowych, organizacjach skupiających przedsiębiorców z danej dziedziny, organizacjach dedykowanych konkretnym grupom, np. kobietom-pracodawcom. Uczestniczenie w organizowanych w regionie lunchach czy śniadaniach biznesowych służących integracji środowiska biznesowego, aktywny udział w targach, wykładach, konferencjach oraz seminariach, a także szkoleniach pozwala nie tylko poznać osoby o podobnych zainteresowaniach, działające na tym samym polu, lecz również samemu zaistnieć w danym środowisku.

  • Sprawdź, jakie organizacje biznesowe działają w Twoim mieście
  • Zorientuj się, czy nie odbywa się jakaś konferencja branżowa, w której można wziąć udział
  • Przejrzyj listę szkoleń (niekoniecznie branżowych), które wzbogacą Twoje umiejętności i pozwolą nawiązać nowe znajomości

Oczywiście to nie jedyne możliwości, ponieważ rozbudowywanie sieci wartościowych kontaktów leży przede wszystkim w naszym interesie, zatem my sami możemy wykazać się w tej kwestii inicjatywą. Organizacja spotkań biznesowych z dostawcami, kooperantami, podwykonawcami, klientami może się przyczynić do uzyskania dalszych rekomendacji i umawiania kolejnych spotkań. Pamiętaj, że rekomendacja ze strony kogoś, kto cieszy się renomą w danym środowisku, jest o wiele bardziej wartościowa, niż jakiekolwiek działania reklamowe.

  • Sprawdzaj osoby, z którymi współpracujesz pod kątem opinii o nich
  • Dobieraj wyłącznie zaufanych kontrahentów i polegaj na ich poleceniach
  • Znajdź pretekst do organizacji regularnych spotkań biznesowych

Wszystko, o czym tutaj mowa, należy zastosować zarówno w życiu realnym, jak i w swojej działalności na poziomie wirtualnym. Utrzymywanie profilu zawodowego na Facebooku albo LinkedIn (i nawiązywanie tam kontaktów), rejestracja i aktywny udział w tematycznych i branżowych, skupiających specjalistów forach dyskusyjnych, grupach społecznościowych, udział w e-konferencjach oraz webinariach, a także klubach networkingowych znacznie rozszerzają naszą sieć kontaktów o osoby z innych miast czy krajów, z którymi nie mielibyśmy prawdopodobnie okazji spotkać się na żywo. Ale to nie wszystko! To również świetne miejsca do wykreowania swojej marki osobistej – personal brandingu – czyli promowania swojej osoby/siebie jako reprezentanta swojej firmy jako specjalisty i eksperta w danej dziedzinie, który chętnie służy radą i swoją rozbudowaną wiedzą na dany temat.

  • Daj się poznać jako specjalista, osoba, która może służyć swoją wiedzą innym specjalistom i się nią wymieniać
  • Zrób przegląd wartościowych grup i forów internetowych, do których warto dołączyć
  • Nie wdawaj się w jałowe dyskusje, bądź merytoryczny.

Analizując swoje położenie, zastanów się, którego obszaru nie wykorzystujesz w pełni i co może pomóc Ci rozwinąć sieć wartościowych kontaktów. Powyższe wskazówki to gotowe lekcje do zastosowania już dziś!

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.