19th Ave New York, NY 95822, USA

Bycie liderem nie jest łatwe, lecz próbować trzeba ;)

Jeżeli pamiętasz nasz poprzedni wpis, wiesz dobrze, jak ważne w byciu liderem jest dawanie własnego przykładu, bycie cierpliwym i empatycznym, a także ciągłe szlifowanie umiejętności skutecznej komunikacji. Dziś chcemy podzielić się z Tobą innymi spostrzeżeniami na temat bycia dobrym i poważanym liderem. A jest tego trochę 🙂

I nic w tym dziwnego, bo zarządzanie, przewodzenie jakiejś grupie ludzi to nie tylko wydawanie poleceń i rozdzielanie zadań do zrobienia oraz nadzorowanie jakości czy terminowości ich wykonania. Mądrzy i doświadczeni liderzy podkreślają często, że obok doskonałych umiejętności logistyczno-organizacyjnych liczą się przede wszystkim kompetencje miękkie, które sprawiają, że inni czują szacunek i stawiają lidera za wzór do naśladowania. A zatem:

Bądź pewny siebie i pokorny

bo prawdziwy lider nie może wątpić ani w posiadane kompetencje ani w swą siłę oddziaływania. Świadomość zalet pozwoli Ci odpierać ewentualne ataki ze strony potencjalnych konkurentów, jak również używać mocnych stron w odpowiedzialnym zarządzaniu. Analiza jest ważna bowiem nie tylko jako element strategii działania przedsiębiorstwa. Każdy z nas powinien takiej dokonać na pewnym etapie swojego życia, a objęcie stanowiska szefa czy koordynatora z pewnością jest dobrym momentem, żeby ją przeprowadzić. Nie daj się jednak zmylić, wielość mocnych stron nie czyni Cię nieomylnym i nie ma co udawać, jakoby tak było. Dobry lider nigdy nie jest chodzącym ideałem… On nie wywyższa ponad swoich podwładnych, bo cechuje go odpowiednia doza skromności, lecz również potrafi się przyznać do błędu lub przyjąć uzasadnioną krytykę.

Bycie liderem z drugiej strony nie oznacza również tego, że musisz brać na siebie zbyt wiele. Mierz siły na zamiary i znaj swoje ograniczenia. W pracy nie chodzi przecież o to, żeby robić wszystko za wszystkich, tylko by umieć delegować właściwe obowiązki.

Nie bój się podejmowania decyzji

wśród cech dobrych liderów często wymienia się ponadprzeciętną odwagę, której jednak nie można pomylić z brawurą. Dobrzy liderzy podejmują oczywiście ryzyko (określa się to często mianem zrządzania ryzykiem), ale nigdy nie robią tego kosztem swoich ludzi. Mając na uwadze dobro innych, są w stanie szybko oraz racjonalnie podejmować trudne, czasem niepopularne decyzje. Będąc wiec liderem, nie unikaj odpowiedzialności za własne postępowanie, nie przerzucaj jej na inne osoby i nie obarczaj ich poczuciem odpowiedzialności za ewentualną porażkę. Ostateczna decyzja i odpowiedzialność za jej wprowadzenie w życie zawsze musi należeć do Ciebie… tylko tak zyskasz szacunek zespołu.

Z drugiej strony nie dopuszczaj jednak, by absolutnie wszelkie podejmowane w zespole decyzje musiały zyskać Twoją aprobatę. Ucz swoich podwładnych samodzielności między innymi przez racjonalne delegowanie podejmowanych decyzji odnośnie prowadzonych projektów. 

Bądź przewidywalny i zrównoważony

dobry lider to świadomy lider. Świadomy nie tylko swoich praw i obowiązków, lecz również swoich emocji. Stabilność emocjonalna lidera gwarantuje zdrowie psychiczne jego podwładnych, którzy nie są narażeni na wieczne huśtawki nastrojów. Wewnętrzna spójność, autentyczność i emanowanie spokojem to podstawa zachowania opartego na wzajemnym poszanowaniu. Trudno bowiem wyobrazić sobie estymę ze strony osób, które narażone są na gwałtowne reakcje i codzienne awantury ze strony przełożonego. A jeśli stosownemu zachowaniu towarzyszy etyczne postępowanie, czyli postępowanie w zgodzie z najwyższymi wartościami – stałość poglądów, szczerość i otwartość czy dotrzymywanie danego słowa – to nietrudno o lojalność i szacunek ze strony pracowników.

Zarażaj optymizmem

czy wiesz, że najwięksi liderzy to ci, którzy mają coś z niepoprawnych marzycieli snujących wielkie plany? Ich optymizm i pozytywne nastawienie do pracy, którą lubią, jest czymś zaraźliwym. A jeśli dodać do tego odpowiednią dozę charyzmy, powstaje prawdziwie wybuchowa mieszanka zaangażowania i pasji, która uzależnia. Niezwykle ważną cechą prawdziwych liderów jest przy tym zdolność efektywnej motywacji swojego zespołu. Oni nie przychodzą do pracy po to, by narzekać na zbyt małą sprzedaż albo brak wyników. Oni są mistrzami w tzw. pozytywnej motywacji, czyli motywacji za pomocą zachęt oraz nagród, a nie wymagań pod groźbą kar.

Miej zaufanie i doceniaj innych

nie bądź nadzorcą, który musi nieustannie sprawdzać, czy Twoi ludzie wykonują swą pracę właściwie. Gdy to robisz, nie tylko zakłócasz efektywny workflow i okazujesz pracownikom brak zaufania, lecz również odrywasz się od własnych obowiązków. Zapewnij im autonomię działania i prawo do decydowania o tym, w jaki sposób zdanie zostanie wykonane. Sprawdzaj swój team okazjonalnie, a także upewniaj się w sposób nienachalny, że nie potrzebują Twojej pomocy. Nie zapominaj też o nagradzaniu! Dobrzy liderzy powoli acz konsekwentnie wyrabiają w sobie nawyk chwalenia swoich pracowników za ich dokonania, wydajność, kreatywność. Pamiętaj, że nawet jeśli wydaje Ci się, że nie ma żadnych wielkich osiągnięć na waszym koncie, to nie powód, żeby nie dostrzegać małych i mniejszych sukcesów. Spróbuj codziennie znaleźć coś, za co chciałbyś pochwalić współpracowników, a większe okazje celebruj w stosownej formie.

Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej na temat któregoś z aspektów bycia dobrym liderem lub uważacie, że cos pominęliśmy, piszcie do nas! Wasze uwagi i doświadczenia będą z pewnością świetną motywacją do stworzenia nowego wpisu na naszym blogu J.