19th Ave New York, NY 95822, USA

Ktoś kiedyś powiedział, że bycie liderem nie wynika ze stanowiska czy nadanego statusu…

…bycie liderem to styl działania i inspirowanie innych do tego, by działali w określony sposób. Czy to jest łatwe? Absolutnie. Czy to jest możliwe w Twoim przypadku? Być może! Jeśli masz w sobie potrzebę nieustannego szlifowania warsztatu managera… 

Bum! Stało się! Zostałeś szefem działu albo teamu… kierownikiem, dyrektorem, team leaderem, czy jakkolwiek tego nie nazwać… po prostu szefem innych ludzi. Ludzi, którzy dotychczas byli Tobie równi, być może byli Twoimi kolegami z pracy, znajomymi z życia lub po prostu zupełnie obcymi osobami, które właśnie zatrudniłeś… i teraz ci wszyscy ludzie muszą zacząć słuchać, co do nich mówisz, a jeszcze na dodatek – działać tak, jak im mówisz. I tu robi się gorąco… no bo przecież nikt nigdy nie uprzedził Cię, że to tak będzie wyglądać… nikt wcześniej nie powiedział, że ludzie są różni i nie zawsze łatwo im przyjdzie przyznać, że chcą i będą słuchać właśnie Ciebie. 

Przewodzenie innym to specyficzna sytuacja, w której z jednej strony łatwo jest o nadużycia, z drugiej zaś istnieje ryzyko, że inni przejmą nad nami kontrolę. Dlatego odnalezienie się w tych warunkach wymaga czasu, dyscypliny i ciągłego uczenia kompetencji społecznych, które są zgoła czym innym, aniżeli wiedza oraz doświadczenie, które już posiadasz. Nie oczekuj więc, że inni z dnia na dzień poczują względem Ciebie respekt… nie wymagaj, by mieli szacunek z samego faktu, że masz CEO przed nazwiskiem… bo nie o to w tym wszystkim chodzi. Chodzi o to, by stopniowo wdrażać pewne uniwersalne i wydawałoby się oczywiste  zasady do swojego stylu pracy i do stylu pracy swojego zespołu. Bo przecież dobrego lidera koniec końców ocenia się właśnie na podstawie wyników jego zespołu, a nie jego indywidualnych osiągnieć. 

Oczywiście zachęcamy Cię gorąco do podążania za własną intuicją, korzystania ze szkoleń dotyczących kompetencji miękkich, a przede wszystkim czytania, czytania i jeszcze raz czytania o doświadczeniach tych, którzy w byciu liderem mają nie tylko praktykę, lecz również odnieśli niemałe sukcesy. A z naszej strony prezentujemy mały niezbędnik, od którego warto zacząć: 

Bądź dobrym przykładem

nie oczekuj, że ktokolwiek będzie przestrzegał reguł, których nie przestrzegasz Ty. Jeśli wymagasz punktualności od innych, bądź zawsze na czas. Jeżeli wymagasz od podwładnych dużo, wymagaj jeszcze więcej od siebie. Zachowuj się tak, by inni chcieli Cię naśladować. Jeśli zależy Ci na tym, by pracownicy wykonywali pracę w sposób optymalny, pokaż im, jak to zrobić i bądź w tej kwestii konsekwentny. Nie stosuj podwójnych standardów: wymówek, usprawiedliwień i nie tłumacz się z tego, że robisz inaczej niż mówisz… po prostu dbaj o koherencję między tymi płaszczyznami. Pamiętaj, że ludzka natura jest przekorna, a percepcja każe nam rejestrować każdy brak spójności czy przejaw hipokryzji, jaki nas spotyka w życiu. To dotyczy zarówno Ciebie, jak i Twoich współpracowników. 

Bądź komunikatywny

umiejętność skutecznej komunikacji jest jedną z najczęściej wymienianych kluczowych cech managerskich. Wielu z nas bowiem wydaje się, że mówiąc do innych, przekazujemy dokładnie to, co zamierzamy. Nic bardziej mylnego. Badania dowodzą, że niewielu liderów potrafi wyrażać się w sposób przejrzysty, zwięzły, a przede wszystkim taktowny. Jeśli wydajesz polecenia, upewnij się, że zostały dobrze zrozumiane. Zrezygnuj z ironii, sarkazmu i stosuj się do zasad non-violent communication. Ponadto słuchaj innych z uwagą i zwięźle odpowiadaj na pytania, by nie pozostawiać pracownikom żadnych wątpliwości co do swoich intencji oraz oczekiwań. Co jeszcze? Zastanów się, czy Twoja komunikacja 1:1 z grupą, face to face lub przez telefon czy e-mail albo komunikator jest równie skuteczna. Być może sposób wyrażania za pośrednictwem niektórych kanałów wymaga dopracowania. Może warto skorzystać z warsztatów, które doszkolą Cię z technik swobodnego nawiązywania kontaktów, metod perswazji i argumentacji albo też prowadzenia negocjacji i rozwiązywania konfliktów. 

Bądź empatyczny 

bądź cierpliwy wobec swoich podwładnych i nie wykazuj poirytowania, gdy wydaje Ci się, że zbyt wolno przyswajają nowe obowiązki. Nie każdy dochodzi do mistrzostwa w mgnieniu oka, niektórym trzeba poświęcić więcej czasu oraz uwagi, a taki wysiłek na pewno się opłaci. Regularnie też ćwicz wchodzenie w buty innych… taka zabawa mentalna pozwala coraz lepiej rozumieć problemy, obawy i ograniczenia innych ludzi, a także skutecznie pomagać im je przezwyciężać. Bo przecież we wzajemnej współpracy właśnie o to chodzi, żeby pokonywać trudności, a nie je generować. Nie oznacza to oczywiście, że musisz respektować absolutnie wszystkie słabości swoich pracowników i bezwarunkowo je akceptować. Jeśli nie zgadzasz się na określone zachowania lub reakcje, komunikuj to zdecydowanie i nie pozostawiaj tutaj pola do dyskusji. Pamiętaj, że empatia nie może przeszkadzać w byciu asertywnym, konsekwentnym i wymagającym. 

Tyle na dziś, po kolejną porcję wiedzy zapraszamy na naszego blog już za tydzień! A jeżeli marzy Ci się własny biznes i zostanie szefem la samego siebie, ale nie bardzo wiesz, jak się do tego zabrać, zachęcamy do kontaktu z nami!